Affärsvillkor

Allmänt

Vi erbjuder guldsmedstjänster såsom nytillverkning, omarbetning, gravyr, omträdning av pärlcollier, samt reparationsarbeten. Merparten av arbetet sker i vår egen verkstad i Stockholm.

Vi erbjuder även online möten samt konsultation med guldsmed i vår butik på Biblioteksgatan 5 där vi har ett stort sortiment av vigsel- och förlovningsringar. Vi arbetar både med vår egen kollektion samt specialtillverkningar efter kundens önskemål.

Vi arbetar också med CAD/3-Design och möjligheten att se sitt smycke innan tillverkning med hjälp av en datagjord skiss, det är också möjligt att se smycket printat i vax.

Registrerad kund

För att handla och beställa tjänster hos Kaplans Guldsmedsverkstad måste du vara registrerad kund. Du måste vara över 18 år för att registrera ett kundkonto hos Kaplans. Vid kundregistrering godkänner du att personuppgifter lagras elektroniskt. Dessa uppgifter behandlas i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR) och kommer inte att lämnas ut eller säljas vidare.

Efter registrering skapas ett unikt kundnummer. Detta kundnummer kan bland annat används för att beställa guldsmedstjänster hos Kaplans Guldsmedsverkstad, handla i Kaplans butik, Diamantia samt hos Kaplans Auktioner.

Var noga med att se till att alla dina kontaktuppgifter såsom e-postadress och telefonnummer är uppdaterade då vi kan komma att behöva kontakta dig i samband med verkstadsarbeten.

Kaplans Auktioner är Personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter. För Kaplans är det viktigt att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. I Integritetspolicyn kan du läsa mer om hur vi sparar och använder dina personuppgifter.

Beställning

En beställning bekräftas alltid via ett preliminärt orderbevis där det framgår vad som skall göras, preliminärt pris och beräknad leveransdag. I alla priser ingår moms med 25 procent.

Läs noggrant igenom ordern och bekräfta med en signatur. På detta sätt godkänner du din beställning. Meddela oss omgående om något är fel eller otydligt så att eventuella misstag kan undvikas. Orderbeviset skrivs även under av oss på Kaplans Guldsmedsverkstad, som bekräftelse på att vi tagit emot din order.

Om verkstaden uppfattar att något är oklart eller ifall beställningen inte går att utföra som planerat kontaktar verkstadsansvarig eller guldsmed dig.

Pris/Beställning

Vänligen märk att det pris som lämnats är en uppskattning av arbetstids- och materialåtgången. Om ordern blir dyrare än beräknat hör vi av oss för godkännande. Om vi inte kan nå dig fullgörs leveransen ändå förutsatt att prisökningen blir som mest 15 procent. Skulle ordern bli dyrare än så stoppas arbetet tills vi har fått kontakt med dig för att få ditt godkännande.

Vid mer komplicerade guldsmedsarbeten, där arbets- och materialåtgång är svår att uppskatta, kan butiken ibland be verkstaden att komma med en offert på önskat arbete. Verkstadsansvarig skickar därefter en offert till dig som du i lugn och ro kan ta ställning till. En offert på en nytillverkning eller en omarbetning är giltig i 10 dagar om inte annat anges.

Betalning av färdigställd order kan antingen ske i butiken på Biblioteksgatan 5, eller till Kaplans Guldsmedsverkstads bankkonto efter kontakt med Kaplans Kundtjänst.

Leverans

Kaplans Guldsmedsverkstad arbetar alltid för att din order ska färdigställas inom utlovad tid.
Reparationer har en beräknad leveranstid på 2 veckor. Normal leveranstid för Kaplans Guldsmedsverkstads kollektionsvaror beräknas till 4 veckor. Tillverkning i fri design varierar och leveranstid sker enligt överenskommelse.

Beräknad leveransdag kan komma att ändras p.g.a. sjukdom eller andra omständigheter utom vår kontroll. Vid komplicerade guldsmedsarbeten kan delar behöva beställas, vilket kan försena leveransen. Våra underleverantörer kan också ha tillfällig kapacitetsbrist.

Om leveransen blir försenad meddelar vi dig detta antingen via e-post eller per telefon. Var därför noga med att hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade. När ordern är klar erhåller ni ett e-postmeddelande eller sms som talar om att er order är färdig.

Avhämtning

Beställda smycken skall avhämtas inom tre månader räknat från leveransdatum. Överskrids denna tid debiterar vi dig för förvaring av din vara med 100 SEK per påbörjad månad.

Inlämnade och av kunden kvarglömda föremål förvaras hos oss i ett år, räknat från leveransdatum. Därefter säljs beställda föremål på auktion eller på annat sätt för att täcka uppkomna kostnader.

Frakt och ask

Om köparen önskar få varan skickad per post kan köparen välja att köpa tilläggstjänsten Frakt. Avgiften beror både på varan och på var varan ska fraktas. Fraktkostnaden inom Sverige är normalt 80 kronor per smycke.

I fraktavgiften ingår porto, emballage och försäkring. Kaplans Guldsmedsverkstad tar fullt ansvar för varan under frakten och föremålet är försäkrat genom Kaplans till dess att den mottagits av köparen.

Reklamation/Garanti

Kaplans Guldsmedsverkstad följer Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distans- och hemförsäljningslagen. Om fel i material eller arbete upptäcks efter att ordern levererats till dig så åtgärdar vi detta utan kostnad. Givet att du hör av dig senast två år efter leverans. Om det gått mer än sex månader efter leverans måste du som kund och beställare kunna bevisa att felet var ursprungligt. Vårt ansvar för utfört arbete upphör helt tre år efter leveransdatum.

Kaplans Guldsmedsverkstad garanterar god kvalitet och att våra arbeten är utförda på ett korrekt sätt som ska hålla minst 3 år. Garantin täcker dock inte normalt slitage eller vårdslöst hanterande, såsom slag eller klämskador, ej heller vid ändring av ringstorlek. Slip och puts samt rodinering av smycke kan behöva göras regelbundet beroende på hur du som kund använder dina smycken. Dessa åtgärder omfattas inte av vår garanti utan räknas till normalt slitage.

För att garantin ska gälla krävs bevis för när varan inköpts. Spara därför kvittot – det är ditt garantibevis.

Returrätt

För ordrar som beställts via Kaplans Guldsmedsverkstads hemsida gäller full returrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär en möjlighet att besiktiga varan fysiskt innan köpet fastställs. Köparen har rätt att ångra sitt köp och måste då meddela Kaplans Guldsmedsverkstad detta senast 14 dagar efter att han eller hon har mottagit varan.

Specialbeställningar, ringar från vårt standardsortiment som anpassats andra typer av specialbeställda produkter omfattas inte av öppet köp.

Efter att kunden har meddelat verkstad@kaplans.se om returen, ska varan så skyndsamt som möjligt återsändas till Kaplans Guldsmedsverkstad, Biblioteksgatan 5, 111 45 Stockholm.

Då Kaplans Guldsmedsverkstad har mottagit varan och kontrollerat att denna är i oförändrat skick återbetalas hela köpeskillingen om kunden så önskar. Kunden står alltid själv för eventuell returfrakt av varan till Kaplans Guldsmedsverkstad.

Värderingsintyg

I samband med att du köper en nytillverkad vara av Kaplans Guldsmedsverkstad ingår värderingsintyg från vårt systerbolag, Kaplans Auktioner. Önskar du få ett av dina egna smycken värderade i samband med en reparation kostar detta 400kr + 1% av marknadsvärdet.

Om du önskar få ett värderingsintyg utfärdat på det föremål som du låtit tillverka, reparera eller omarbeta hos Kaplans Guldsmedsverkstad är det bra om du meddelar detta vid registreringen av ordern.

Värderingsintyget är utfärdat av Kaplans värderingspersoner och är godkända värdebevis hos samtliga svenska försäkringsbolag.